mandag 14. januar 2013

Bokomslag


Denne uken fikk vi i oppgave å lage et bokomslag med bladene vi trykket i forrige oppgave. Dette gjorde vi ved å male oppå forskjellige blader, for så å legge dem på et papir med malingen mot arket slik at når vi la dem i trykkpressa ble det avtrykk av mønsteret på arket. Vi laget en mal i Indesign for så å redigere dem i Photoshop.Vi skulle lage en illustrasjon til et bokomslag hvor tittelen på boka skulle være "En slags avskjed", med oss selv som forfatter.

For å kunne sette sammen et slikt bokomslag, redigerte jeg mange forskjellige bladbilder ved å beskjære dem og legge inn bakgrunnsfarge. Her er noen eksempler på hvordan bildene så ut før jeg redigerte dem: 












































Her hadde jeg begynt å redigere bladbildene, slik at jeg kunne sette dem sammen til et bokomslag: 







































Deretter satt jeg sammen alle de ferdig redigerte bladbildene til en kollasj, som jeg brukte på "baksiden" av bokomslaget mitt:
























Her er det ferdige resultatFørst streket vi opp en mal i Indesign, slik at bokomslaget ble riktig størrelse. Jeg brukte en Kollasj som vi lagde i sammenheng med bladtrykk-oppgaven, også fargela jeg bakgrunnen i en farge som jeg følte gikk igjen i forsiden på boka. Jeg valgte en skrift som jeg følte passet fint til resten av bokomslaget, og kopierte inn en strekkode som jeg fant på nettet.



















Jeg synes denne oppgaven var ganske så spennende og lærereik. Det å trykke bladene på den måten vi gjorde, for så å redigere dem til noe mer spennende likte jeg veldig godt. Jeg valgte en farge på omslaget mitt som var litt mystisk, ettersom den både er litt dyster, men samtidig er mange av fargene på forsida litt muntre. Jeg har også lært mye om forskjellige, skrifttyper, og hva de gjør med omslaget. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar