tirsdag 7. mai 2013

Street Photography

For et par uker siden fikk vi to dager til å gå rundt i byen og tok bilder til en oppgave som het "street photography". Vi fikk en oppgave hvor vi skulle ta bilder av mennesker, bygninger og andre ting som har med gaten å gjøre. Vi lette spesielt etter hendelser, skygger, linjer og komposisjon. Vi fikk også en del tips til hva vi kunne ta bilder av, som for eksempel tilfeldige bilder av mennesker som gikk rundt i byen, mennesker på shopping, i arbeid, i hastverk, på vei ut av en buss eller å ta bilder av bygninger. Vi tok litt under 100 bilder, og vi fikk en del bilder vi ble fornøyde med. Jeg har plukket ut de 6 bildene jeg syntes var best, og alle bildene er tatt med Canon EOS 450D.




















Dette bildet tok vi på gangoverfeltet over til arena senteret, og jeg syntes det ble tøft med alle skyggene og kontrastene i bildet.

Blenderåpning: f/9
Eksponeringstid: 1/800 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Eksponeringsavvik: 0 trinn
























Dette bildet tok vi ved bussholderplassen i Arendal, hvor det var en del mennesker som gikk på bussen. Jeg likte dette bildet godt fordi det var veldig tilfeldig, og selv om jeg helst skulle fått med mer av ansiktet hans syns jeg det var et godt bilde fordi det viser noe som ofte skjer på gaten, nemlig at mennesker går av og på bussen. De fleste bildene har jeg valgt å ha i sort hvitt, men dette bildet syns jeg det var så fine farger i at det valgte jeg å beholde med farger. Men jeg har redigert bildet i photoshop med adjustments, og brightness/contrast for å få fargene litt klarere.

Blenderåpning: f/5.6
Eksponeringstid: 1/250 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Eksponeringsavvik: 0 trinn

























Her har jeg tatt et bilde jeg likte veldig godt, nemlig et bilde av en bygning. Det jeg likte så godt med dette bildet var linjene, og kontrastene i bildet. Derfor valgte jeg å redigere det i sort-hvitt, ettersom det fremhevet det ekstra mye.

Blenderåpning: f/5.6
Eksponeringstid: 1/60 sek
ISO-hastighet: ISO-100
Eksponeringsavvik: 0 trinn
























Dette bildet er tatt ved den samme bygningen som bildet over, men her har jeg fått med en person i tillegg. Bildet er tatt litt skjevt, slik at bygningen ble satt litt mer i fokus enn mannen i bildet. Dette bildet ville jeg i likhet med bildet over ha i svart hvitt, for å få frem kontrastene og fremheve lyset fra sola som skinner på personen.

Blenderåpning: f/8
Eksponeringstid: 1/125 sek
ISO-hastighet: ISO-100
Eksponeringsavvik: 0 trinn



Dette er et bilder av to menn i arbeid, hvor den ene vasker og den andre ser på. Mannen i høyre hjørne fikk jeg blikkontakt med, og det syntes jeg gjorde bildet enda bedre.

Blenderåpning: f/8
Eksponeringstid: 1/125 sek
ISO-hastighet: ISO-100
Eksponeringsavvik: 0 trinn






















Denne mannen hadde nettopp levert varer, og var mest sannsynlig på vei tilbake til arbeidsbilen sin for å levere varer på et annet sted. Selv om vi bare fikk med ryggen hans syns jeg det var et bra bilde ettersom det var et tilfeldig bilde av en mann i arbeid.

Blenderåpning: f/9
Eksponeringstid: 1/1000 sek
ISO-hastighet: ISO-400
Eksponeringsavvik: 0 trinn



Redigeringen av alle disse bildene har jeg gjort i Photoshop, hvor jeg har beskjært dem og redigert fargene. De fleste av dem syntes jeg var finest å ha i svart-hvitt, ettersom det får frem kontraster og skygger. Jeg har lært utrolig mye igjennom denne oppgaven, fordi det var en helt annen oppgave enn hva vi har hatt før.Vi lærte en del av videoene vi så om street photography i timen, og lærte enda mer da vi skulle ta bildene i praksis. Jeg har lært at street photography i hovedsak handler om å fange hendelser i samfunnet, og ofte er hendelsene tilfeldige. Mange ganger blir de beste bildene når man fanger ansiktsuttrykk, men det kan også være helt tilfeldige hendelser som at noen går over gaten, snakker sammen eller er på handletur. Så det som er street photography er rett og slett å fange et øyeblikk som ikke kan gjenskapes. Dermed blir bildene veldig levende og naturlige. 

I begynnelsen var det litt flaut og ubehagelig å skulle ta bilder av folk på gaten, ettersom de som oftest merket at vi tok bildene. Men etterhvert som vi kom mer inn i det gikk det lettere, og man fikk flere og flere gode bilder. Det var også positivt at vi fikk lov til å bevege oss på utsiden av klasserommet og selv få erfaring med street photography isteden for å kun se det på video. Jeg syntes dette var en lærerrik og morsom oppgave. 

Har funnet litt inspirasjon til street photography via filmer som ble vist i klasserommet, og på http://www.street-photographers.com



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar